Základní principy pozitivního rodičovství

Princip demokracie 

umožňuje volbu, dává dětem možnost, aby se rozhodovaly v určitých mezích a nesly důsledky svých rozhodnutí. Tím se rozvíjí jejich osobní disciplína a zodpovědnost.

Vzájemný respekt a úcta

mezi rodiči a dětmi, mezi rodiči navzájem, mezi sourozenci, vůči ostatním i k sobě samým.

Princip sociální rovnosti mezi rodiči a dětmi

ve smyslu rovnosti lidské ceny a důstojnosti.

Dostatek společné zábavy rodičů a dětí

rodič věnuje svůj čas a pozornost dítěti, snaží se vyhradit si i čas pro každé své dítě zvlášť

Pozitivní povzbuzování 

rodičovská úloha podporovat dítě prostřednictvím povzbuzování, vyzdvihování jeho snahy, zlepšování a přínosu pro ostatní – budování základů k získání pocitu sebedůvěry.

Vyjadřování a sdělování lásky a radosti 

aby se děti cítily bezpečně a dokázaly se naučit lásku a dobro nejen přijímat, ale je i rozdávat a dělit se o ně.

Přeměna negativního v pozitivní 

založená na důvěře ve schopnosti dětí stavějící na silných stránkách povahy a dovedností dítěte, soustřeďující se na dítě takové, jaké je, zdokonalující se postupně krok za krokem, podporující samostatnost dítěte, aby mohlo dělat věci, na které již stačí.

KER patří do preventivních programů s dlouhodobým dopadem na zdravý rozvoj rodiny. Vychází z principů individuální psychologie Alfreda Adlera a jeho žáka Rudolfa Dreikurse. 

Přehled témat:

  1. Základy efektivího rodičovství, budování kladného vztahu rodič-dítě.
  2. Tři výchovné styly, vliv původní rodiny.
  3. Sourozenecké konstelace.
  4. Pochopení nesprávného chování dětí a co s tím mohu dělat.
  5. Podpora a povzbuzování.
  6. Emoce - vstřícné naslouchání.
  7. Emoce - já - sdělení.
  8. Rodičovská autorita - trest a co volit místo něho.
  9. Rodinná pravidla, řád, závěr.